De soldaat

facebook twitter

Toegevoegd op 10 mei 2011 door SelinaTh

De soldaat

Afbeelding toegevoegd door SelinaTh

SelinaTh | De soldaat | 0 SelinaTh | De soldaat | 0 SelinaTh | De soldaat | 0
Kunstenaar:
Hilde Fransen
Opschrift:
De soldaat
10 september 2010
Ter gelegenheid van
175 jaar KAMP BEVERLO
160 jaar LEOPOLDSBURG
Plaatsbeschrijving:
Leopoldsburg - Naast de toegangspoort van het militaire kamp
Informatie toegevoegd door SelinaTh :
10 mei 2011
‘De soldaat’ is een standbeeld gemaakt door Hilde Fransen,  ze maakte het uit polyester met een bronzen tint. “Het beeld van deze jonge milicien met kitbag straalt bewust een zekere nonchalance uit, want niet iedereen die hier zijn dienstplicht vervulde, was even plichtsbewust en enthousiast.” vertelt ze. ‘De soldaat’ werd geplaatst in Leopoldsburg naast de toegangspoort van het militair kamp naar aanleiding van 180 jaar België, de 160ste verjaardag van de gemeente en 175 jaar Kamp van Beverlo. Vanaf 1909 werd de dienstplicht voor één zoon per gezin ingevoerd, in 1913 werd de algemene dienstplicht ingevoerd. Dit had een grote invloed op het leven van jonge mannen, ze werden namelijk weggenomen van de arbeidsmarkt. Deze verplichte legerdienst had niet alleen invloed op de arbeidsmarkt maar ook op sociaal vlak, zo werd door de Katholieke beweging een sociaal netwerk ‘Milac’ uitgebouwd. In 1994 werd de dienstplicht door minister Leo Delcroix opgeschort. Vijftien jaar na deze opschorting werd er een voorstel gedaan vanuit de liberale legervakbond, om de verplichte dienst opnieuw in te voeren. Deze dienstplicht zou ongeveer vier maanden duren waarna de dienstplichtigen kunnen beslissen om te blijven of om ander werk te gaan zoeken. Maar hier kwam al snel een tegenreactie op: jonge mensen onttrekken aan de krappe arbeidsmarkt is tegenstrijdig met het oplossen van de vergrijzing van de bevolking. Sinds 2010 kunnen jongeren vrijwillig een militaire dienst vervullen van een zestal maanden, er moet geen ingangsexamen worden afgelegd maar wel voldaan worden aan enkele medische en fysieke proeven. Dit zou laaggeschoolde jongeren een kans moeten geven op een betere baan maar dient niet beschouwd te worden als een heropvoeding. Ook wordt het gezien als een goede manier om het leger aantrekkelijker te maken. (Deze bijdrage is in het kader van het vak Arbeidssociologie aan Universiteit Antwerpen).