De kanaalgravers

facebook twitter

Toegevoegd op 30 juli 2010 door monlouis

De kanaalgravers

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 monlouis | De kanaalgravers | 0 IsabelleM | De kanaalgravers | 0
Kunstenaar:
Willy Peeters
Opschrift:
De kanaalgravers
250 jaar geleden groeven vijfhonderd arbeiders gedurende twee jaar aan het kanaal Leuven - Dijle
26 augustus 2000 NV Zeekanaal Stad Leuven
Beeldhouwer Willy Peeters
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Octroy accordé par l' Impératrice-Reine à la chef -ville de Louvain pour creuser un canal commençant en laditte ville de Louvain, & finissant dans les grandes eaux entre Malines et Willebrouck, le 29 janvier 1750.
A Louvain, chez Jean-François Van Overbeke, imprimeur de la ville.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Franse versie van het octrooi van 29 januari 1750 waarmee Keizerin Maria theresia de stad Leuven machtigde de vaart aan te leggen.
Plaatsbeschrijving:
Leuven - Vaartkom
Informatie toegevoegd door monlouis :
30 juli 2010
Kunstenaar: Willy Peeters 

Op 9 februari was het officieel 250 jaar geleden dat de eerste spadensteek gegeven werd voor de aanleg van het kanaal Leuven-Dijle. De werkgroep 250 jaar kanaal Leuven-Dijle achtte het opportuun om een blijvend aandenken aan deze herdenking van de eerste spadensteek te plaatsen aan de Vaartkom te Leuven.  (bron : leuven.be) Het kanaal van Leuven naar de Dijle is een van de oudste kanalen van België, na de Lisseweegse Vaart. Op 29 januari 1750 verleende Keizerin Maria Theresia door middel van een octrooi een toelating voor de bouw van een kanaal tussen Leuven en Mechelen. Leuven ijverde meer dan tweehonderd jaar voor een aansluiting op een waterloop om de handel met zeeschepen in te voeren. Op 9 februari 1750 deed Prins Karel van Lorreinen in Wilsele de eerste spadesteek. De mooi bewerkte houten kruiwagen kan men nog steeds bewonderen in het stedelijk museum van Leuven. De zilveren spade is echter spoorloos. Op 21 december 1752 werd het kanaal met water gevuld. Het zou echter nog tot 1763 duren vooralleer het kanaal kon worden gebruikt wegens problemen met de sluizen en dijken. Het kanaal telde oorspronkelijk maar twee sluizen, wat overstromingen tot gevolg had. Nadien werden dit vijf sluizen : Tildonk, Kampenhout-Sas,Boortmeerbeek, Battel en Zennegat. Tussen 1836 en 1837 werd het kanaal aangepast aan schepen met een diepgang tot 3,60 m en herbouwde men ook Kampenhout-sas. Het kanaal was belangrijk voor het transport van goederen en reizigers doch vanaf 1837 nam het reizigersvervoer af toen de spoorlijn tussen Leuven en Mechelen in dienst kwam. Het kanaal kan bevaren worden door schepen van Klasse II (600 ton), heeft een totale lengte van 30km (30.043 m) en een diepgang van 2,3 m. (bron : wikipedia)
Informatie toegevoegd door IsabelleM :
18 mei 2011
Het standbeeld bestaat uit 6 arbeiders. Dit monument werd geplaatst als blijvend aandenken aan de graafwerken die 500 arbeiders uitvoerden. Het monument werd 11 jaar geleden geplaats en is gemaakt door Willy Peeters, een kunstenaar uit Leuven zelf.
Wij vinden het nu evident dat er een kanaal is, maar 261 jaar geleden hebben 500 arbeiders dag in, dag uit gezwoegd aan dit kanaal. Dit verdient eeuwig respect.

Isabelle Marien