Baron Jean de Sélys Longchamps

facebook twitter

Toegevoegd op 7 januari 2011 door monlouis

Baron Jean de Sélys Longchamps

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0 monlouis | Baron Jean de Sélys Longchamps | 0
Kunstenaar:
Paul Boedts
Opschrift:
Baron / Jean de Selys / Longchamps / Kapitein / vlieger DFC / 1912 - 1943 / In aandenken van / zijn aanval op het / Gestapo gebouw / 20 januari 1943 / Capitaine / aviateur DFC / 1912-1943 / En souvenir de / son attaque de / l'immeuble Gestapo / le 20 janvier 1943” en “BARON Jean de SELYS / LONGCHAMPS / FLIGHT LIEUTENANT D.F.C. / 1912 - 1943 / TO REMEMBER / HIS ATTACK ON THE / GESTAPO BUILDING / 20 JANUARY 1943
Plaatsbeschrijving:
Brussel - Louizalaan (vlak bij de Emile de Motlaan)
Informatie toegevoegd door monlouis :
7 januari 2011
Verguld bronzen hoofd op hardstenen sokkel, gesigneerd en gedateerd op hoofd “Paul Boedts 1992”. 

Net als naam van kruispunt waarop het zich bevindt, herdenkt dit beeld de dappere daad van kapitein de Sélys Longchamps, die op 20.01.1943 met zijn vliegtuig een duikvlucht maakte in de Émile Demotlaan om de Duitse Gestapo en Reichssicherheitshaupamt, gevestigd in Louizalaan nr. 453, aan te vallen. Dit gebouw dat zich juist achter het memoriaal bevindt, draagt tevens een herdenkingsplaat aan deze gebeurtenis. (Bron : www.irismonument.be) Baron Jean Michel Paul de Selys Longchamps (Brussel 31 mei 1912 - gesneuveld in Manston 16 augustus 1943) was een Belgische gevechtspiloot die in de Tweede Wereldoorlog voor de Royal Air Forcevocht. Selys werd vooral bekend door zijn aanval op het hoofdkwartier van de Gestapo in Brussel. Jean de Selys was de zoon van majoor van de cavalerie baron (vanaf 1958 graaf) Raymond de Selys Longchamps (1880-1966) en van Emilie de Theux de Meylandt et Monjardin (1880-1972). Al op jonge leeftijd was hij een getraind paardrijder en toen hij nog maar 16 was reed hij al in diverse wedstrijden. Het was dan ook logisch dat Selys in juli 1933 voor zijn legerdienst bij het Eerste regiment Gidsen terecht kwam. Hij klom op tot (reserve) kapitein-commandant. De middelbare studies van De Selys in de abdijschool van Maredsous en in het Collège Cardinal Mercier in Eigenbrakel bezorgden hem geen opmerkelijke resultaten. Twee jaar volgde hij handelswetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven, zonder echter een diploma te behalen. Hij ging vervolgens werken voor de Banque du Crédit Anversois. Toen Duitsland op 10 mei 1940 België aanviel was Selys opnieuw opgeroepen in de pantsertroepen van het Eerste Regiment Gidsen. Ruim 18 dagen lang vocht hij als mitrailleur schutter. Op 28 mei 1940 capituleerde het Belgische leger. De Selys bevond zich toen in Oost-Vlaanderen. Hij trok naar De Panne en kon op 29 mei overvaren naar Margate. Na enkele dagen verblijf bij andere Belgische militairen in Tenby was hij weer over gevaren naar Brest en sloot bij het Franse leger aan. Na de wapenstilstand van 18 juni reisde hij rond, van Frankrijk naar Gibraltar, Oran, Marseille, Casablanca, Tanger, Gibraltar, om uiteindelijk op 25 december 1940 in Glasgow te landen. Hij meldde zich als vrijwilliger aan bij Royal Air Force, Belgische sectie. Hij begon aan zijn training en na het behalen van de nodige vliegbrevetten werd hij ingedeeld bij Squadron 609 in Biggin Hill. In 1942 werd hij bevorderd tot Flight Commander en vloog hij (méér dan 702 vluchturen) met een Hawker Typhoon gevechtsvliegtuig. Met dit toestel vocht Selys tegen Duitse bommenwerpers. Op zijn palmares stond het neerschieten van 2 Duitse vliegtuigen en het vernietigen van talrijke gronddoelen in Frankrijk, België en Nederland. Einde 1942 broedde hij op het idee om, zoals het dagboek van zijn escadrille het vermeldt 'een stoot uit te delen die het Belgisch moreel zal opkrikken'. In de vroege morgen van woensdag 20 januari 1943 was er goede zichtbaarheid en steeg hij op. Zijn vliegtuig was uitgerust met vier kanonnen van 20 mm, die 650 schoten per minuut konden afvuren. Samen met een andere piloot volbracht hij eerst de opgedragen missie, het onder vuur nemen van een aantal doelwitten rond Gent en Kortrijk. Zijn collega vloog toen terug naar Engeland, maar de Selys vervolgde zijn weg naar Brussel, zonder Duitse weerstand te ontmoeten. In de hoofdstad, die hij zeer goed kende, vloog hij richting Louizalaan. Wanneer het hoge gebouw van het Gestapohoofdkwartier op het nummer 453 in zijn vizier kwam, dook hij er recht op af en zette hij zijn kanonnen in werking. De nauwkeurigheid van zijn vuur was zo groot dat geen enkel naburig huis getroffen werd. Talrijke Gestapo-agenten werden gewond of gedood. Vervolgens gooide hij twee bommen van 250 kilo op het gebouw. Hierbij werd onder andere het archief van het hoofdkwartier vernietigd, een belangrijke daad want daarbij gingen de gegevens over het verzet verloren. Vervolgens vloog de Selys een paar keer rakelings over de daken, opende de cockpit en gooide boven het koninklijk paleis een grote Belgische vlag uit en wat verder een 'Union Jack'. Op de terugweg gooide hij een duizendtal Belgische vlaggetjes uit. Hierna keerde Selys terug naar Engeland, net voor Duitse jagers hem konden onderscheppen. De actie werd als een heldendaad gezien, maar had ook negatieve gevolgen voor Selys: hij werd berispt omdat hij op eigen houtje was doorgevlogen en onnodige risico's had genomen. Toch kreeg hij drie maanden later een hoge onderscheiding, de Distinguished Flying Cross. In de nacht van 15 op 16 augustus 1943 kwam hij om na een missie boven Oostende. Zijn landingsgestel was beschoten door de Duitse luchtafweer en werd zwaar beschadigd, waardoor bij de landing op het vliegveld van Manston het toestel in twee brak en crashte. Jean de Sélys was op slag dood. Hij werd begraven in Minster (nabij het vliegveld, thans de vlieghaven voor Kent). Na de oorlog werd de Selys postuum Ridder in de Leopoldsorde met palm. Het is in grote mate om hem te eren dat in 1958 aan zijn vader de titel van graaf werd verleend, overdraagbaar op de oudste zoon. (bron : wikipedia)