Samson

facebook twitter

Toegevoegd op 29 maart 2011 door mive

Samson

Afbeelding toegevoegd door mive

mive | Samson | 0 mive | Samson | 0 mive | Samson | 0 mive | Samson | 0
Kunstenaar:
niet gekend
Opschrift:
er was een gehavend plakkaatje met de naam (Bet)ty WACHSSTOCK -
dat bordje is nu weg
Plaatsbeschrijving:
Antwerpen - ZNA Middelheim Ziekenhuis, Lindendreef, aan de voet van de oprit naar het ziekenhuis
Informatie toegevoegd door mive :
29 maart 2011
Moderne uitbeelding van het oudtestamentische verhaal SAMSON.

Vier ijzeren staven verbeelden de twee zuilen van de tempel. Met zijn herwonnen kracht duwt Samson de zuilen opzij. De tempel stort in. Daarbij komen de koning van de Filistijnen, zijn hofhouding en Samson zelf om.
Samson is weergegeven met uitgestrekte armen en gespreide benen. Zijn handen en voeten zijn gerduceerd tot ijzeren staven, vast aan het kader. De figuur is een uitgesneden silhouet van in brons gegoten ruw gedrapeerd textiel. Er is een grote disproportie tssen het grote lichaam en het kleine hoofd  met getormenteerde gelaatsuitdrukking en blindheid van de holle ogen. De nieuw gegroeide haarbos staat symbool voor herwonnen kracht.

Opgesteld in 1996 door bemiddeling van dokter Mahler van het AZ Middelheim.

(inaar Antoon Van Ruyssevelt, Stadsbeelden Antwerpen, anno 2001, p. 189)
---

WACHSSTOCK Betty
(Antwerpen, 1954)

Beeldhouwster.
Opleiding aan de Academies “Bezalel” te Jezuzalem en “Avni” te Tel-Aviv.
Leerlinge van o.a. Jan De Schutter in Antwerpen (1973-1975) en Ruperto Urzua.
Vrije studente Avni Institute of Arts in Tel Aviv (1980-1982).
Behaalt in 1988 de Price of Excellency at the International Art Competition of New York en in 2007 de publieksprijs "Une Oeuvre De Faience” in Frankrijk.
Stelt sinds 1982 tentoon  in België, Frankrijk, Nederland, Panama, U.S.A. en Israel.
Ging in 1996 bij haar familie wonen in Israel.
Was Curator van het  "Bible Museum" in  Tel Aviv .
Leeft en geeft les in Petah-Tikwa.

Uit de pers: «Als beeldhouwster neemt B.W. een zeer aparte plaats in. Dit komt vooral door haar inspiratiebron, want het Joods geloof, de bijbel en de exodus van de Joden, hun dromen en verwachtingen, vormen de aanleiding voor bronzen sculpturen waarin een sterk gevoel en een krachtige motivatie aanwezig zijn,» en «Haar bronzen stellen menselijke wezens voor die steeds een gemoedstoestand, een ervaring, een emotie of een manier van getormenteerd zijn uitbeelden. De materie is rijk, het brons draagt ertoe bij om de opgeroepen gevoelens kracht bij te zetten.»