Hulde aan de seizoensarbeiders / Hulde aan de kantwerksters

facebook twitter

Toegevoegd op 1 mei 2011 door Annelies

Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters

Afbeelding toegevoegd door Annelies

Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0 Annelies | Hulde aan de seizoensarbeiders - Hulde aan de kantwerksters | 0
Kunstenaar:
niet gekend
Opschrift:
Hulde aan de seizoenarbeiders, 24-8-1974
Hulde aan de kantwerksters, 24-8-1974
Plaatsbeschrijving:
Aalter - Maria-Aalter, plein tegenover kerk
Informatie toegevoegd door Annelies :
1 mei 2011
Dit monument stelt twee gereedschappen voor die herinneren aan de seizoensarbeiders, namelijk een bietenvork en een bietenmes waarmee de oogst werd binnengehaald. Een tweede monument dat de kantklossters herdenkt, stelt een reusachtige kantklos voor. Beide beelden zijn ontworpen door Cyr Frimout in het jaar 1974. De beelden staan op het kerkplein van Maria-Aalter, deelgemeente van het Oost-Vlaamse Aalter en op de grens met West-Vlaanderen, en verwijzen naar de seizoensarbeid in Noord-Frankrijk. Arbeiders uit Maria-Aalter trokken daar uit bittere noodzaak naartoe om de kost te verdienen tijdens de tweede helft van de negentiende, maar vooral tijdens de eerste helft van de twintigste eeuw (Arm Vlaanderen). In het dorp heerste nogal veel armoede, mede door de geïsoleerde ligging midden in de bossen. De mannen trokken voornamelijk naar Noord-Frankrijk om daar aan de slag te gaan op bietenvelden, terwijl de vrouwen zich toelegden op kantklossen waarmee ze het bescheiden inkomen een beetje konden aanvullen. Met deze twee monumenten willen Maria-Aalter en Cyr Frimout de herinnering levendig houden aan deze trimards of fransmans en hun belang voor de vroegere economie van het dorp tentoonstellen. De beelden zijn gemaakt in een kunstsmederij in Aalter en vervaardigd uit brons of een andere legering. (Bron: Website gemeente Aalter) Cyr Frimout, de broer van Dirk burggraaf Frimout, is geboren te Poperinge op 5 september 1938. Hij woont en werkt in Aalter. Zijn oeuvre kenmerkt zich door het ontleden van het beeld en het te herbouwen als een puzzel. (http://www.cyrfrimout.be)

In het kader van het vak Organisatiesociologie, prof. G. Van Hootegem, 2010-2011, K.U.Leuven
Informatie toegevoegd door mive :
4 mei 2011
FRIMOUT Cyr (Poperinge, 1938)

Schilder, tekenaar, graficus. Broer van de astronaut Dirk Frimout.

Opleiding regentaat plastische kunsten aan de RNS te Gent, waar hij leerling was van O. Landuyt (1957-1959).

In 1971 laureaat van de Prijs Berthe Art en onderscheiding op de «Jeune Peinture Belge».

Leunde aanvankelijk aan bij het surrealisme en het hyperrealisme en evolueerde naar een meer abstraherende, vervormende vormgeving.

Uit de pers: «Getuigenis afleggen, daarover gaat zijn werk. De vormgeving maakt zich los van het reële, precies om de realiteit beter te kunnen vatten, met een hartstocht die baadt in een droomsfeer. In zijn werk zijn het creatieve spel, het klimaat en de sfeerschepping belangrijker dan de voorwerpen zelf. Kubisme en futurisme versmelten in elkaar en de tekening wordt gebroken: fragmentatie, multiplicatie, demultiplicatie, gebroken lijnen. Er is niet langer sprake van heldere en duidelijke beelden, maar veeleer van een spel van transposities. C.F. ent zijn beelden op een dynamische projectie, waardoor ze niets conventioneels meer hebben. Die verbrokkeling tast ook zijn personages aan: profielen komen los van gezichten, neuzen en ogen worden verplaatst; niveau's schuiven over elkaar heen,» en «C.F. is een dichter. Zijn sensuele onderwerpen schildert hij in altijd harmonieuze kleuren die gaan van diep rood over helder wit en geel naar rustig groen. De warme uitstraling die daarvan uitgaat, is kenmerkend voor zijn plastische taal.»

In 1979 bekroond in de internationale ESA-wedstrijd met een ontwerp van embleem voor de Amerikaans-Europese ruimtevlucht. Was leraar aan de Hogere Rijksschool voor Beeldende Kunsten te Anderlecht. Werk o.m. in de Musea te Oostende en Ieper, in het Prentenkabinet te Brussel. Vermeld in het «Lexicon van Westvlaamse Beeldende Beeldende Kunstenaars VI», in BAS I en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”.

http://www.nobel.be/NL/ART/15241_frimout_cyr