l' Odyssée

facebook twitter

Toegevoegd op 3 juli 2011 door monlouis

l' Odyssée

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0 monlouis | l' Odyssée | 0
Kunstenaar:
niet gekend
Opschrift:
l' Odyssée
Martin
Plaatsbeschrijving:
Sint-Joost-ten-Node - Kruidtuinlaan (in metro)
Informatie toegevoegd door monlouis :
3 juli 2011
De kunstenaar Martin (Guyaux) (Biesme, 1940). Martin Guyaux is een hedendaags beeldhouwer die zowel lyrisch abstract als geabstraheerd figuratief werk aflevert. Zijn favoriete materialen zijn brons, staal, steen en zwart Mazy-marmer. Hij gaf les in de Académie Royale des Beaux-Arts in Brussel en verwierf verschillende prijzen en onderscheidingen in België en in het buitenland. Ook nam hij deel aan diverse internationale tentoonstellingen, onder meer in Ravenna, Parijs, Athene, Skironio, Moskou, Peking en Rijsel. Behalve in het station Kruidtuin is nog ander monumentaal werk van Martin Guyaux te zien bij Winterthur in Brussel, de Europese School in Ukkel, het ministerie van Financiën in Charleroi en de rotonde van het Paleis voor Schone Kunsten in Charleroi.
Het kunstwerk (2004)  Martin Guyaux koos zelf het station Kruidtuin voor de installatie van zijn kunstwerk. Het gaat om een enorme zonneschijf en twee monumentale poorten in brons. «L’Odyssée» ziet hij als een grote zonnereis, die emoties en dromen opwekt. Daar zijn alleen gezichts- en tastwaarnemingen voor nodig. Guyaux beschouwt dit werk als een zonnemagma dat door- heen de tijd reist en langs de twee grote deuren een ander universum binnentreedt. Het gaat om een enorme zonneschijf in brons en monumentale bronzen poorten. Martin Guyaux had een concept voor ogen van een horizontaal beeldhouwwerk waarvan de bestemming verticaal is. De kunstenaar kantte zich sterk tegen het gebruik van sokkels omdat deze volgens hem het beeldhouwwerk verstoren.
  Beeldhouwwerken in brons (verloren was-techniek).
(bron : mivb.be)