the Congo, I presume

facebook twitter

Toegevoegd op 19 mei 2012 door monlouis

the Congo, I presume

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0 monlouis | the Congo, I presume | 0
Kunstenaar:
Tom Frantzen
Opschrift:
Tom Frantzen
the Congo, I presume
Congo -Tervuren 1897 -1997
Plaatsbeschrijving:
Tervuren - in het park van het koninklijk museum voor midden-Afrika
Informatie toegevoegd door monlouis :
19 mei 2012
Dit beeld werd ingehuldigd op het eeuwfeest van de Koloniale Tentoonstelling van 1897. Het werd ontworpen om terug een evenwicht te maken tussen het Koloniënpaleis en de Wereldschool die nooit gebouwd werd. Bij de dood van Leopold twee besloot de Belgische staat de werken stil te leggen. 
Het is een dubbelzinnig beeld dat enerzijds een eerbetoon is aan de Koningbouwer , voorgesteld door het monumentale blokkenspel van de sokkels, en anderzijds anti-kolonialistisch is. De humoristische woordspeling van de titel doet ons nadenken over de inhoud van het beeld. Wanneer men de drie krijgers bekijkt zien we dat ze in identieke positie staan zoals soldaten die de wacht houden. Ze hebben ook geen voeten. Deze twee eigenschappen drukken uit dat ondanks hun mooie culturele klederdracht ze geen bewegingsmogelijkheid hebben . Ook de olifant is ambigu. Hij wordt vaak gebruikt als symbool voor een mooi en krachtig Afrika maar doet er ons aan herinneren dat hij uitgeroeid werd voor zijn ivoor. (bron : tomfrantzen.be)