Lode Craeybeckx

facebook twitter

Toegevoegd op 8 juni 2012 door monlouis

Lode Craeybeckx

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | Lode Craeybeckx | 0 monlouis | Lode Craeybeckx | 0 monlouis | Lode Craeybeckx | 0 monlouis | Lode Craeybeckx | 0 monlouis | Lode Craeybeckx | 0
Kunstenaar:
Vic Gentils
Opschrift:
Vic Gentils 1972
Beeld van burgemeester L. Craeybeckx
Het openluchtmuseum voor beeldhouwkunst Middelheim werd in 1950 opgericht onder impuls van burgemeester Lode Craeybeckx
Plaatsbeschrijving:
Antwerpen - Middelheimmuseum
Informatie toegevoegd door monlouis :
8 juni 2012
François Ferdinand Louis (Lode) Craeybeckx (Antwerpen, 24 november 1897 - aldaar, 25 juli 1976) was een Vlaams, socialistisch politicus. Hij was volksvertegenwoordiger (1932-1968) en burgemeester van Antwerpen (1947-1976) en als zodanig een der belangrijkste architecten van het naoorlogse Antwerpen. (bron : wikipedia)

Gentils, Vic (Ilfracombe (U.K.) 1919 - Aalst 1997) 
Schilder, assemblagekunstenaar, beeldhouwer. Opleiding aan de Academie te Antwerpen (1934-1938). Als leerjongen in een decorateursatelier te Antwerpen deed hij een rijke kennis op qua materiaalgebruik en technieken. Studeerde schilderkunst aan het Hoger Instituut te Antwerpen o.l.v. Is. Opsomer (1940-1942). Debuteerde als schilder en tekenaar, beïnvloed door het expressionisme en weldra aanleunend bij het neo-surrealisme. Na twintig jaar gaf hij de schilderkunst op voor een bijzonder type beeldhouwen: harmonische assemblages van voorwerpen. In 1957 ontstonden de eerste reliëfs in metaal op hout en het eerste abstracte geschrift in spijkers op planken genageld. In 1961 ontstonden de eerste composities in de ruimte. Gebruikte dan bestaande voorwerpen of fragmenten ervan, zoals lijsten, tijpmachines, piano's, waarmee hij originele barokke composities samenstelde. De verminkte resten van machines, meubels en lijsten lijken te getuigen van een diepgeworteld sacraal gevoel. Was in 1958 medestichter van de Groep «Hessenhuis G 58», in 1960 medestichter van «De Nieuwe Vlaamse School». Uit de pers: «In de jaren '60 ontpopte V.G. zich als een assemblagekunstenaar. Hij verwerkte lijsten van oude schilderijen, wrakhout en fragmenten van meubelen tot abstracte, zwart gebrande composities en reliëfs. Door het parallellisme tussen de geassembleerde stukken ontstonden ritmische composities. Ongeveer in dezelfde periode begon hij piano's te ontmantelen. Met die onderdelen stelde hij bruine of kleurige reliëfs samen. Nadien maakte hij driedimensionale sculpturen of objecten met fragmenten van oude meubelen. Uit een heterogeen arsenaal van objecten ontstonden figuren en portretten zoals deze van P. Delvaux, C. Permeke of C. Huysmans. In zijn oeuvre voltrekt zich een metamorfose door het materiaal te zandstralen, te beschilderen en in een nieuwe context te plaatsen.» Tot zijn meesterwerken worden zijn standbeeld van Lode Craeybeckx en de beeldengroep «Het grote schaakspel» gerekend. Was een veelzijdig kunstenaar en maakte o.m. ook juwelen, kleine sculpturen, schilderijen, collages, wandtapijten. Werk in de Musea te Antwerpen, Brussel, Gent, Oostende. Vermeld in BAS I, II en “Twee eeuwen Signaturen van Belgische kunstenaars”. (bron : nobel.be)