Monument voor de Arbeid

facebook twitter

Toegevoegd op 14 februari 2010 door monlouis

Monument voor de Arbeid

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0 monlouis | Monument voor de Arbeid | 0
Kunstenaar:
Constantin Meunier
Opschrift:
ARBEID
Plaatsbeschrijving:
Laken (Brussel) - Jachtenkaai
Informatie toegevoegd door monlouis :
14 februari 2010
Halverwege de jaren 1880, toen de faam van Constantin Meunier als beeldhouwer begon toe te nemen, vatte hij het idee op om meerdere sculpturen samen te brengen in één monument dat de bekroning van zijn oeuvre zou vormen. In 1901 riep Meunier de hulp in van Victor Horta die vijf varianten ontwierp voor de architecturale opstelling van de reliëfs en de beelden.Onder druk van de publieke opinie kocht de overheid het werk in 1903 aan, maar bij het overlijden van Meunier in 1905 was er nog niets beslist over de installatie. De onthulling had uiteindelijk plaats op 12 oktober 1930 in aanwezigheid van koning Albert en koningin Elisabeth. (Bron : Stad Brussel - Cel Historisch Erfgoed)
Informatie toegevoegd door cloetensbrecht :
14 februari 2010
Het Monument voor de Arbeid is één van de belangrijkste realisaties in het oeuvre van Constantin Meunier: De beeldhouwer werkte er de laatste tien jaar van zijn leven aan, maar het monument zou pas 25 jaar na zijn dood worden onthuld.

Terwijl de sociale geëngageerde kunst in ons land in het midden van de 19de eeuw ontstond, was Meunier de eerste die er een volwaardige stroming van maakte. Vanaf het einde van de jaren 1870 begon hij zich te interesseren voor de industrie en het arbeidsmilieu. Dat blijkt uit een aantal schilderijen. Het is echter in zijn beelden dat hij het thema van de arbeid volledig zou uitwerken. Halverwege de jaren 1880, toen zijn faam als beeldhouwer begon toe te nemen, onder meer in Frankrijk, vatte hij het idee op om meerdere sculpturen samen te brengen in één monument dat de bekroning van zijn oeuvre zou vormen. Het eerste afgewerkte element was het reliëf met als titel Het werk dat hij in 1894 op het Salon du Champs de Mars in Parijs tentoonstelde. Daarna volgden De oogst en De haven in 1895, en ten slotte De mijn in 1901. Voor de beelden in hoog-reliëf en de architectuur van het monument duurde het werk veel langer.

Bron: Olivier Maingain