Gebroeders Van Eyck

facebook twitter

Toegevoegd op 27 maart 2010 door monlouis

Gebroeders Van Eyck

Afbeelding toegevoegd door monlouis

monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0 monlouis | Gebroeders Van Eyck | 0
Kunstenaar:
Geo Verbanck
Opschrift:
Huberto et Johanni Van Eyck
Anno MCMXIII
Eximiis Pictoribus Huberto et Johanni Van Eyck
Belgarum Aliarumque Gentium Aere Publico Privatoque
Plaatsbeschrijving:
Gent - Limburgstraat
Informatie toegevoegd door monlouis :
27 maart 2010
Het monument ter ere van de gebroeders Hubert en Jan Van Eyck, de schilders van het Lam-Godsretabel in de Sint-Baafskathedraal te Gent, werd door koning Albert plechtig onthuld op 9 augustus 1913. De architectuur is van de hand van Valentin Vaerwyck; de beeldengroep van Geo Verbanck. Zij hadden pas in 1912 de opdracht voor dit monument gekregen van schepen Jozef Casier, voorzitter van de Stedelijke Commissie voor Monumenten en Stadsgezichten en directeur van de Wereldtentoonstelling van 1913 in Gent. Die Wereldtentoonstelling was de gelegenheid bij uitstek om de stad een facelift te geven op urbanistisch en op architecturaal vlak. De ogen van de hele wereld zouden op Gent gericht zijn en voor de cultuur- en kunstminnende organisatoren van de Expo was dat dan ook het uitgelezen moment om gepaste aandacht te besteden aan de schilders van het wereldberoemde retabel. Een speciaal comité werd opgericht om fondsen te verzamelen uit kringen van kunst en geschiedenis, zoals musea, academies, universiteiten en particulieren uit binnen- en buitenland, om op het pleintje vóór het Geeraerd de Duivelsteen, in de onmiddellijke nabijheid van dekathedraal, een monumentaal gedenkteken te realiseren, de beide schilders waardig. Architect Valentin Vaerwyck (1882-1959), lid van de Stedelijke Commissie, restaurateur van de Belforttoren en ontwerper van onder meer de historische wijk "Oud-Vlaendren" op de Wereldtentoonstelling, kreeg van zijn voorzitter de opdracht het architecturaal gedeelte van het monument uit te tekenen. Voor het beeldhouwwerk trok Vaerwyck zijn confrère uit de Sint-Jorisgilde, Geo Verbanck (1881-1961), aan, met wie hij trouwens reeds vroeger had samengewerkt. Hubert en Jan Van Eyck zitten op een troon in de typische klederdracht van hun tijd, wat de renaissance van de Vlaamse kunst suggereert. Aan beide zijden beklimmen mannen, vrouwen en kinderen de trappen. Zij zijn gekleed in lichte draperingen en dragen bloemenslingers. Verbanck heeft met zijn naakte en halfnaakte figuren de universele mensheid willen symboliseren. Man, vrouw en kind zijn daarenboven het symbool van alle generaties, zonder beperking in de tijd. Ontdaan van alle uiterlijke tekenen van vermeende macht, is de hulde van die generaties dus het meest volmaakte wat men zich kan indenken. (bron : geoverbanck)